36% interneta veikalu klientu piedzīvojuši krāpšanu internetā
Latvijas iedzīvotāju aptaujā, kas veikta izglītojošās kampaņas par drošu iepirkšanos internetā #PatiesiViltots, kas veikta šī gada novembrī, secināts, ka 36% no Latvijas iedzīvotājiem, kas iepērkas internetā, ir piedzīvojuši krāpnieciskas darbības.
Kas visvairāk rūpējas par drošību
Veicot pirkumus internetā, kopumā 83% interneta veikalu klientu pārbauda izvēlētā veikala uzticamību. Vairumā gadījumu (56%) pastiprināta uzmanība tiek pievērsta veikaliem, kuros patērētājs iepērkas pirmo reizi, un tikai 27% pircēju pārbauda arī tos veikalus, kuros tiem jau ir bijusi iepirkšanās pieredze.
26% lauku iedzīvotāju, iepērkoties internetā, nepārbauda interneta veikalu uzticamību, tādējādi pakļaujot sevi apkrāpšanas riskam. Turpretī Rīgas un mazpilsētu iedzīvotāji tam līdzi seko daudz rūpīgāk – par pirkuma drošību pārliecinās attiecīgi 89% un 91% interneta veikala klientu.
Cilvēki vecumā no 18-30 gadiem drošības jautājumiem pievērš lielāku uzmanību salīdzinājumā ar citām vecuma grupām - 88% pirms pirkuma veikšanas pārliecinās, vai interneta veikals ir drošs.
Kādām pazīmēm pievēršam uzmanību
Interneta veikali klienti visbiežāk pārbauda citu veikala klientu atsauksmes (61%), kā arī izpēta veikala piedāvāto maksājuma iespējas (55%). Tāpat liela daļa (59%) saglabā pirkuma dokumentus.
Tikai 16% aptaujāto vienmēr izlasa distances līgumu, pirms piekrist tā nosacījumiem. Vēl retāk (14%) pievērš uzmanību uzticības zīmēm jeb Trust Mark.
Interesanti, ka drošības jautājumiem lielāku vērību pievērš tie, kas kaut reizi jau saskārušies ar krāpniecību internetā.
Biežākie krāpšanas gadījumi
36% interneta veikali klientu atzīst, ka piedzīvojuši kāda veida krāpniecību no interneta veikalu puses.
Biežākā krāpšanas metode ir situācija, kad par preci ir samaksāts, taču tā nav piegādāta (15%), atsūtītā prece nav atbildusi veikalā aprakstītajam (15%) vai pasūtītās preces vietā tiek piegādāta cita prece (8%).
Neuzķeries uz āķa
Omniva sadarbībā ar Swedbank un Xnet interneta veikalu rīko izglītojošo kampaņu #PatiesiViltots ar mērķi samazināt to klientu daļu, kas nav informēti vai vienkārši nepievērš uzmanību interneta veikalu drošības pazīmēm.
Svarīgāko, kas jāievēro pirms drošas iepirkšanās internetā, lasi šeit
Aptauja veikta kampaņas #PatiesiViltots ietvaros, ko īsteno Omniva Latvija sadarbībā ar Swedbank un Xnet interneta veikalu. Aptauja veikta internetā (CAWI metode) šī gada novembrī izglītojošas kampaņas #PatiesiViltots ietvaros, aptaujāti 743 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18-74 gadiem